Les substitucions de mestres a la moció del parlament del 4 de juliol

Aquest dijous dia 4 de juliol s’ha debatut i aprovat, en el ple del parlament de Catalunya,  una moció que inclou l’ampliació dels criteris per la millora de les substitucions de mestres quan estan de baixa. Aquest punt vol preservar la Qualitat de l’Ensenyament, molt compromesa per les retallades dels darrers anys.

Des de les AMPAs de l’Eixample considerem:

a) que aquests criteris són encara insuficients per arribar a l’objectiu de recuperar la Qualitat de l’Ensenyament i preservar la cohesió social des de l’àmbit educatiu (punts 3.a i 3.b de la moció).

b) que el Govern de Catalunya i tots el grups parlamentaris han de tenir més voluntat política i considerar que és possible cobrir les substitucions des del primer dia (inici punt 3 de la moció).

b) que les substitucions de mestres han de ser una prioritat en el contracte programa amb els agents econòmics i socials en el marc de l’Acord  estratègic 2013-2016 (introducció de la moció).

A continuació reproduïm els punts de la moció sobre les substitucions amb els quals no hi podem mostrar acord perquè són clarament insuficients i molt poc ambiciosos:

Vincular la recuperació dels ingressos públics de la Generalitat a la reversió de les retallades en política educativa i, en aquest marc, començar a treballar en la redacció de les prioritats del contracte programa amb els agents econòmics i socials en el marc de l’Acord  estratègic 2013-2016 per a la modificació dels ajustaments al personal docent, l’adequació de les plantilles necessàries per garantir la qualitat educativa i l’atenció òptima a la diversitat i la cobertura de les substitucions des dels primers dies, entre d’altres.

3. Mentre no sigui possible cobrir les substitucions des dels primers dies, millorar l’aplicació dels criteris vigents per a assignar substitucions docents dels centres públics dependents del Departament d’Ensenyament, criteris que tenen en consideració el tipus de centre, els nivells educatius, les responsabilitats específiques de les tutories en diversos nivells, així com també la simultaneïtat de més d’una baixa en un mateix període. Afegir-hi nous criteris que agilitin la cobertura de les substitucions per a l’inici del curs 2013-2014 per tal de millorar l’atenció a l’alumnat i facilitar l’organització dels centres i la tasca dels docents. Així,

a. El Departament d’Ensenyament ampliarà els supòsits de cobertura de baixes a partir del primer dia en els centres amb més necessitats d’atenció individualitzada que mantenen l’ampliació horària (CAEPS i escoles ubicades en entorns socials i econòmics desfavorits), en els centres integrants de les ZER i en les especialitats de més dificultat de cobertura amb les plantilles disponibles dels centres (com els logopedes d’audició i llenguatge).

b. El Departament d’Ensenyament ampliarà els supòsits de cobertura de baixes en un termini més reduït (des del sisè dia lectiu) a Primària, en les especialitats d’anglès, música i educació física, i en totes les especialitats de les Escoles Oficials d’Idiomes.

L’aprovació d’aquesta moció del parlament, amb l’increment  dels criteris per les substitucions immediates dels mestres i professorat, ens fa pensar en lo útil que està sent la feina que hem fet, des  de la nostres AMPA,  per assolir aquest objectiu.  Caldrà, però,continuar insistint  per arribar més lluny encara!

Resum del debat i votacions de la moció:

La moció s’ha votat punt per punt separadament. Tots els apartats s’han aprovat amb diferents resultats de vots. Els que més vots favorables han tingut són els d’afegir criteris a les substitucions de mestres (punt 3), encara que, per una altra banda, no s’han acceptat les esmenes que volien ampliar encara més aquests criteris.
El apartats amb més vots discrepants, però que han acabat sent aprovats igualment, són els referents a l’aplicació del decret de plantilles (punt 4). En el debat l’argument a favor del decret de plantilles és bàsicament aplicar l’Autonomia de Centre prevista per la LEC. Els arguments discrepants són més diversos: falta d’objectivitat en els criteris de selecció, risc de foment de l’amiguisme i seguidisme, manca de garanties que això serveixi per augmentar la qualitat de l’ensenyament, i precarietització de les condicions laborals dels mestres.
S’ha aprovat la moció amb poques esmenes de més, la que inclou que les escoles i grups d’Educació Especial també tinguin les substitucions de seguida i una sobre l’objectivitat dels criteris de selecció de les plantilles.
 Enllaços
Campanya per les substitucions de mestres de les AMPAs de l’Eixample:

Vídeos: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuRNty6DrJyg60HhVDT0ULmK3pEiuG18l

Signatures: https://www.change.org/es/peticiones/ministro-wert-sustitución-de-maestr-s-ya

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s