Preinscripció escolar: un any més …més del mateix!

Aquestes últimes setmanes de curs han estat -i encara són- d’una intensa participació política de la Xarxa d’Ampas de l’Eixample en les institucions educatives municipals. Fruit de la valoració que hem fet de com ha anat un any més la preinscripció escolar del curs 2013-2014 a l’Eixample hem forçat, d’una banda, reunions amb els representants dels grups polítics d’esquerres del Districte i amb el Gerent i Vicepresident del Consorci d’Educació de Barcelona, per l’altra. De la mateixa manera, el pròxim dimarts 9 de juliol participarem,  amb un breu torn de paraula, en el Plenari del Districte.

ERC, ICV-EUiA i PSC estan mirant de transaccionar una moció que esperem reculli bona part de les inquietuds i propostes que hem expressat a tots els grups polítics quan hem fixat la nostra posició en relació a les problemàtiques que es repeteixen un any més en el nostre territori. Problemes accentuats fruit de les retallades que pateix l’educació pública en general.

barcelona-neighbourhoods-neighborhoods-zones-areas-barrios-districts-eixample

El recent procés de preinscipció i matriculació escolar ha posat de manifest els que considerem que són greus mancances tant pel contingut com per la forma:

Pel que fa al contingut:

Un any més, el procés de preinscripció ha demostrat un desequilibri evident entre l’oferta i la demanda d’escola pública. Fins al punt que és l’escola pública la que complementa a la concertada i privada, i no a l’inrevès. En el cas de l’Eixample, a més, una part significativa de l’oferta privada concertada la presten escoles religioses.

Un any més,  a aquest desequilibri se li dóna resposta amb l’increment de línies a P3 (el curs 2013-14 hi hauran cinc bolets en escoles de Barcelona, un d’ells a l’Eixample, el de l’Escola dels Encants) i augments de ratio geneneralitzats (el proper exercici en escoles de l’Eixample, Horta-Guinardó, Sant Andreu, la Sagrera i Sant Martí). Aquestes mesures, implementades sense els recursos humans i materials indispensables, afegeixen pressió a unes escoles que ja suporten els problemes derivats d’una dotació econonòmica insuficient.

 Un any més, hi ha escoles públiques que generen una demanda elevadíssima i d’altres (sovint amb concentracions d’alumnes amb necessitats educatives especials) que generen poc interès i s’acaben omplint amb segones, terceres, quartes opcions… o d’ofici. És a dir, que hi ha escoles que reben una pressió extraordinària i acaben “castigades” amb un bolet, i escoles estigmatitzades que omplen pel desequilibri entre oferta i demanda esmentat anteriorment. O dit d’una altra manera, hi ha escoles que han de lluitar per no morir d’èxit, i altres que han de lluitar contra la segregació i l’estigmatització que provoca en part un sistema que no té elements correctors per distribuir els alumnes que necessiten més atenció.

Un any més, s’observa un tractament diferent entre l’escola pública i la concertada a l’hora de tancar els grups d’alumnes. Això facilita que l’escola concertada pugui absorbir demanda i permet a l’Administració justificar la continuïtat d’aquestes places sostingudes amb fons públics.

Pel que fa a la forma

Un any més, es genera un problema de manca d’oportunitats entre les famílies, donat l’oferta inicial es modifica al final de procés. És a dir que hi ha famílies que renuncien a posar l’escola que els agrada en primera opció per la poca probabilitat d’obtenir plaça, i després veuen amb desesperació com a última hora i amb l’argument de la demanda es generen 25 places més en aquell centre que desitjaven. Dit d’una altra manera, es canvien les regles de joc al mig de la partida quan els jugadors ja han mogut la seva fitxa.

Un any més, aquestes mesures -bolets- es prenen sense informar-ne prèviament els representants de les famílies en els órgans constituïts a tal efecte (Comissió de Garanties de Matriculació i els Consells Escolars de Districte) o a travès de les AMPA.

Per això ens agradaria saber:

-què pensa fer l’administració a curt termini per equilibrar oferta i demanda d’escola púbica a Infantil, Primària i Secundària a l’Eixample?

-què pensa fer l’administració per garantir que el sistema de preinscipció garanteixi que les famílies obtinguin la plaça en una escola amb el projecte pedagògic que han demandat?

-què pensa fer l’administració per evitar la concentració d’alumnes amb necessitats educatives especials en alguns centres?

-què pensa fer l’Administració per garantir la igualtat d’oportunitats de les famílies davant del procés de preinscripció?

-què pensa fer l’Administració perquè perquè els diferents actors que participen a l’escola (Administració, direccions, representants de famílies i d’alumnes) poguin intervenir –i no solament rebre informació a posteriori- en el procés de gestió de possibles desajustos entre oferta i demanda?

-què pensa fer l’Administració per donar més transparència a les dades d’inversió econòmica -detallades per partides- en escola pública i concertada?

 

Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s