El curs vinent s’introduirà la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) del ministre Wert. A primària la LOMCE (LOMQE en català) començarà a aplicar-se en els cursos 1r, 3r i 5è, i es deixarà 2n, 4t i 6è pel curs següent (calendari)
Què suposa aquesta nova llei d’Ensenyament? Es pot resumir principalment en quatre tipus de conseqüències:
1/ L’Ensenyament deixa de ser un dret i passa a ser un servei que no és obligatori que sigui garantit per les administracions públiques.
No serà obligatori garantir una plaça d’ensenyament públic , ni tant sols que hi hagi sempre centres públics per a les etapes d’Infantil, Batxillerat i Formació Professional . Aquest fet fa que l’Ensenyament deixi de ser considerat un dret i passi a ser un servei que pugui ser explotat per interessos privats. Els alumnes seran beneficiaris d’aquest servei.
Es milloren les condicions pels concerts a centres privats, fins i tot als que segreguen alumnes per sexe, i els facilita la transferència de diners públics. Es permet construir edificis amb diners públics per ser posteriorment cedits a empreses i organitzacions .
2/ No caldrà tenir en compte les famílies per res que sigui important en els centres educatius.
Els Consells Escolars, màxims òrgans de govern dels centres educatius i que compten amb una representació dels pares i mares, deixaran de tenir cap dret a decidir en res i seran purament consultius.
Les direccions seran escollides per l’administració i assumiran tot el poder en la gestió i en l’orientació del Projecte Educatiu del Centre.
3/ S’afavoreix la segregació dels alumnes dins els centres i entre els centres.
S’aplicaran proves de revàlida entre els alumnes i es faran llistes públiques dels resultats dels centres. Aquesta metodologia orienta l’Ensenyament cap a la memorització de continguts per preparar les proves i abandona l’aprenentatge per competències. A secundària s’orientaran els alumnes amb perfils més acadèmics cap a la Universitat i els altres amb altres capacitats cap a una formació professional devaluada. La Formació Professional passa a ser considerada un itinerari de segon ordre.
Les llistes públiques de resultats dels centres i premiar amb més recursos els centres amb més puntuació incrementarà més la diferència entre centres, és a dir, aquest sistema afavorirà a alguns centres a costa de perjudicar-ne d’altres. Les conseqüències previsibles seran la segregació de la població escolar i, per tant, l’increment de les diferències entre classes socials en la ciutadania.
4/ Menys català, més religió i imposició del temari per part del Govern central.
La reorganització del currículum farà que el català deixi de tenir la importància que te ara, s’hi dedicaran menys hores lectives i deixa de ser necessàriament vehicular. La religió augmenta de presència i tindrà més importància, la música desapareix com assignatura i els temaris de les assignatures principals (troncals) vindran definits des del Govern central (assignatures de primària)
L’aplicació de la LOMCE significa la pèrdua de l’Ensenyament com a dret de les persones per passar a ser un servei del qual en serem beneficiaris; les famílies no tindrem res a dir en l’organització i orientació educativa del centre; hi haurà més segregació dels alumnes i dels centres afavorint la desigualtat social; s’aprendrà menys català, desapareixerà la música, hi haurà més religió i els alumnes hauran d’aprendre els continguts que vinguin dictats des del Govern central.
Enllaços:
Espai LOMCE de FaPaC (amb presentacions, articles, agenda, etc.)
Article “Las 10 claves de la LOMCE” (eitb, 10/10/2013)
Presentació sobre la LOMCE de “Soy pública”
Xarxa d’escoles insubmises a la LOMCE
Vídeo/presentació sobre mesures de resistència la LOMCE (Xarxa d’escoles insubmises)
Manual de resistència a la LOMCE publicada per FaPaC